Over ons

Ons Doel

Wij streven continu naar het beste energiecontract voor onze deelnemers. Ons doel is om zoveel mogelijk te besparen voor de deelnemers over een zo lang mogelijke termijn. Eenmaal gekozen voor Energiekantoor.nl hoeft u daarna niet meer te kiezen. Wij ontzorgen u en managen uw energiecontract tot in lengte van jaren.

Hoe wij dat doen

Wij realiseren onze doelstellingen met steeds scherpe tarieven en tegelijkertijd te beoordelen welke contractvorm op dat moment het meest voordelig is. Bovendien bepalen we iedere maand, per deelnemersgroep, wat het beste moment is om te verlengen. Dat kan, afhankelijk van de markverwachtingen, zowel vooruit- als achteruitgeschoven worden.

"Het beste energiecollectief,

voor en door bewoners"

Optimale contractduur

Zo is een variabel contract in de regel duurder, maar niet altijd. Een vast contract van 1 jaar is vaak de goedkoopste optie. Meestal is 3 jaar vast iets duurder dan 1 jaar vast, maar niet altijd. De keuze voor 1 of 3 jaar vast wordt vooral gebaseerd op de verwachting. De beoordeling hiervan vindt plaats op basis van een inventarisatie van aanbiedingen op dat moment, afgezet tegen de verwachtingen en de termijnmarkten. Op basis daarvan wordt tevens het moment van verlengen ingeschat.

 

Het moment van verlengen

Een van de belangrijkste factoren is om op het juiste moment te verlengen. Dat heeft veel meer invloed op de kosten dan de beste prijs op een willekeurige dag. Dat momentum is vooral belangrijk omdat de energieprijzen voortdurend fluctueren onder invloed van allerlei factoren, denk daarbij aan geopolitieke ontwikkelingen of seizoensinvloeden.

De toekomst is niet te voorspellen maar er is wel veel informatie beschikbaar om een betere keuze te maken dan simpelweg ergens op de laagste aanbieding te klikken. In de consumentenmarkt wordt nauwelijks of geen gebruik gemaakt van deze vorm van Energy-procurement management. Energiekantoor doet dat dat wel en is daarmee uniek in Nederland.

 

Ontstaan 

Energiekantoor is in 2008 ontstaan uit een initiatief van bewoners uit Bosch en Duin die de grote verschillen in de jaarnota’s onverklaarbaar vonden. De markt was ondoorzichtig en energienota’s onleesbaar. De initiatiefnemers wilden de macht van energiebedrijven breken door een collectief op te zetten van gelijkgestemde bovenmodale gebruikers. Het werd een initiatief voor bewoners door bewoners en was het meest succesvolle bewonersinitiatief in Nederland wat echt werkte.

Vandaag de dag is de markt alleen maar ondoorzichtiger geworden. De verschillen in tarieven tussen bestaande en nieuwe klanten is nog bijna net zo groot als toen. De functie van Energiekantoor blijft daarmee noodzakelijk, juist in een hevig concurrerende markt waarbij de consument op allerlei manieren wordt binnengelokt. Energiekantoor groeit nog steeds vanzelf, vooral via aanwas van vrienden en familie van de deelnemers. Ook al mag iedereen meedoen die zich aangesproken voelt tot het ontzorgmodel, de  geuzennaam ”de Robin Hood van de Rijken’’ uit de beginperiode is niet meer weg te denken onder veel deelnemers.